LANDTRYK

LANDTRYK

SENEST OPDATERET: 26. FEBRUAR 2024

HER KAN DU FINDE VEJLEDNINGER OL. SOM GRATIS KAN DOWNLOADES

Lærervejledningen til JEG HAR RET TIL - DU HAR RET TIL kan hentes her

og om ønsket downloades eller printes ud. Den er skrevet for SNART 30 år siden, og der kan let være referencer, som ikke længere er aktuelle. (Fx brug af en 'walkman'.) Vejledningen skal derfor i høj grad bruges som inspiration til arbejdet med de fire typer adfærd.

Forslag til brug af letlæsningsbøgerne

om Jack, Emil & Vanja kan hentes her

Forslagene er lavet i samarbejde med lektor, cand.pæd., ph.d. Kirsten Krogh-Jespersen


De tre historier om Jack, Emil og Vanja kan læses som ren oplevelses-læsning. Bøgerne er let læste og har lav lix: henh. 12, 10 og 9. De handler om 9-10 årige børns almindelige dagligdag med de problemer og glæ­der, der nu er. Eleverne vil, mens de læser, med stor sandsynlighed spejle sig, undre sig, blive overraskede, måske provokerede og følgelig stille spørgsmål.

   Læreren kan herudover vælge at bruge historierne på flere måder. Historierne rummer, hvad man kan kalde tilværelsesoplysning, og de er oplagte at bruge med henblik på at realisere folkeskolens overordnede fagformålfor faget dansk1,hvor der bl.a. tales om litteratur som kilde til udvikling af personlig og kulturel identitet, og at danskfaget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres etiske forståelse.

   De tre historier giver mulighed for at arbejde med væsentlige temaer som indlevelsesevne og forståelse for andre mennesker og vores forskelligheder, hvilket kan bidrage til eleverne etiske dannelse. Sådan et ar­bejde kan - ud over selve læsetræningen - give eleverne mulighed for at udvide deres bevidsthed om et eller flere af de berørte etiske, psykologiske og sociale temaer. Forhåbentlig vil dette efterfølgende kunne ses på og høres af deres måde at behandle hinanden på.

   Det er også muligt, at i hvert fald nogle af børnene vil komme til at gøre sig overvejelser over spørgsmål a la 'Hvem er jeg som pige/ dreng?', 'Hvem er jeg som person?', 'Hvilken etik/ hvilke menneskelige værdier har jeg?' Den type overvejelser kan fremmes via lærerens spørgsmål - og dem er der en lang række forslag til i afsnit 4 af forslagene her.

   Endelig kan klassen erhverve sig en fælles referenceramme, som kan bruges, når eller hvis der fremover er sociale problemer eleverne imellem: mobning, mistrivsel mv.

   Det følgende præsentereren lang række muligheder, som er tænkt som inspiration for læreren.

1 Se hele fagformålet for faget dansk her.